Jedną z najważniejszych zalet kupowania samochodu nowego prosto z salonu jest to, że posiada on gwarancje. Jest to zabezpieczenie dla kupującego, że w wyniku awarii i różnego rodzaju uszkodzeń, salon samochodowy dane uszkodzenia bezpłatnie usunie. Warto się jednak teraz zastanowić nad tym, co obejmuje gwarancja samochodu. Jak się bowiem może okazać, pewne części i układy auta, być może dla wielu kierowców oczywiste, nie są gwarancją objęte. Co więc warto o tym wiedzieć?
Czym charakteryzuje się gwarancja samochodu?
Każdy kupujący w polskim salonie samochodowym nowe auto, na starcie otrzymuje tzw. gwarancję podstawową. W zdecydowanie większości trwa ona do 3 lat od chwili kupienia aut. Pozwala na usunięcie większości wad fabrycznych i różnego rodzaju usterek, które zawarte są w książce gwarancyjnej. Co więc dokładnie można w niej znaleźć?
Podstawowym założeniem gwarancji jest ochrona kupującego przed usterkami wynikającymi z wad produkcyjnych, które pojawić się mogą w ciągu 3 pierwszych lat użytkowania lub też przed osiągnięciem autem jakiegoś konkretnego przebiegu, najczęściej 100 tysięcy kilometrów.
Co więc jest zawarte w takiej gwarancji? Jak się okazuje zaskakująco wiele elementów samochodu. Przykładowo praktycznie każdy producent udziela 3-letniej gwarancji na powłokę lakierniczą. Jeśli pojawi się na niej w tym czasie korozja wynikająca z wad produkcyjnych, właściciel auta może liczyć na uzyskanie z tego tytułu pomocy w jej usunięciu. Gwarancja dotyczy także korozji perforowanej. Może ona wynosić nawet do 12 lat. Oprócz tego producenci udzielają gwarancji przeciw korozji na układ wydechowy, a także na elementy podwozia, takie jak belki zawieszenia. Oczywiście gwarancja dotyczy także silnika. Rzecz jasna klient może wykupić gwarancje rozszerzoną, która najczęściej wydłuża jej okres o kilka dodatkowych lat.
Czego nie obejmuje gwarancja samochodu?
Jak więc widać, lista elementów i układów, które obejmuje gwarancja samochodu, jest naprawdę długa. Nic więc dziwnego, że kierowcy bardzo często są zaskoczeni, gdy producent auta odmawia udzielenia im bezpłatnej napraw z tytułu gwarancji na wiele różnych usterek. Jak się okazuje, lista elementów wykluczonych z gwarancji jest równie długa co tym, na które ona obowiązuje.
W przypadku jakich części nie można zatem liczyć na gwarancję? Przede wszystkim na różnego rodzaju elementy typowo eksploatacyjne. Nigdy więc nie uzyska się gwarancji na klocki hamulcowe czy też tarcze, a także na płyny eksploatacyjne takie jak oleje. Posiadacz nowego auta nie ma również liczyć, że na gwarancji wymienione zostaną w jego aucie filtry, żarówki, wycieraczki, a nawet opony.